Usługi aktuarialne w świetle Krajowego Standardu Aktuarialnego nr 1

Krajowy Standard Aktuarialny nr 1/2015 „Wycena zobowiązań z tytułu świadczeń pracowniczych” został wprowadzony w życie 25 marca 2015 roku.

KSA 1 zawiera przede wszystkim minimalne wymagania względem raportu z wyceny aktuarialnej zobowiązań na świadczenia pracownicze. Zgodnie z nim, raport powinien zawierać:

– jasne stwierdzenie, czy raport z wyceny rezerw na świadczenia pracownicze jest zgodny z KSA 1,

– określenie, z jakim standardem zgodna jest wycena (KSR 6 lub MSR 19),

– opis świadczeń pracowniczych, dla których wyliczana będzie rezerwa aktuarialna,

– założenia przyjęte do wyceny,

– opis danych o zatrudnionych pracownikach,

– datę wykonania wyceny,

– dane kontaktowe oraz podpis osoby, która wykonała wycenę, a także numer wpisu do rejestru aktuariuszy,

– stwierdzenie, że wyliczenie wartości zobowiązań zostało dokonane metodą Prognozowanych Uprawnień Jednostkowych,

– informację o terminie wykonania kolejnej wyceny,

– określenie zasad korzystania z raportu aktuarialnego oraz udostępniania go osobom trzecim.

Krajowy Standard Aktuarialny nr 1 ma na celu zapewnienie odpowiedniej jakości świadczonych usług aktuarialnych w zakresie wyceny rezerw pracowniczych. Ujednolica zasady, jakie powinny być stosowane przez aktuariuszy podczas wykonywania usługi aktuarialnej oraz raporty aktuarialne – tak, aby zwiększyć czytelność raportu zarówno dla klientów, biegłych rewidentów, jak i przyszłych aktuariuszy. KSA 1 ma również za zadanie poprawić zrozumienie zmian rezerw na przyszłe świadczenia pracownicze, które wynikają m.in. z demografii czy zmiany założeń.