Kto świadczy usługi aktuarialne

Usługi aktuarialne świadczą wykwalifikowani aktuariusze, którzy są  specjalistami z zakresu statystyki, demografii oraz teorii ryzyka. Ich odpowiedzialność za obowiązki, które wykonują, sprawia, że otrzymanie licencji aktuarialnej przez kandydatów do zawodu aktuariusza i świadczenie usług aktuarialnych związane jest z szeregiem wymagań określonych w ustawie. Aby otrzymać licencję aktuarialną należy:

– ukończyć studia wyższe o specjalizacji aktuarialnej,
– odbyć praktykę przez okres min. 2 lat pod kierunkiem aktuariusza,
– otrzymać pozytywny wynik egzaminu aktuarialnego,
– mieć pełna zdolność do czynności prawnych.

Egzaminy aktuarialne odbywają się min. 2 razy w roku kalendarzowym i przeprowadzane są w formie czteroczęściowego testu. Każda z części składa się z 10 pytań obejmujących jeden blok tematyczny z poniższych bloków:

– matematyka finansowa
– matematyka ubezpieczeń na życie
– matematyka pozostałych ubezpieczeń osobowych i majątkowych
– prawdopodobieństwo i statystyka.

Zakres tematyczny i szczegóły dotyczące sposobu przeprowadzania egzaminu określone zostały rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 listopada 2003 r. w sprawie zakresu obowiązujących tematów egzaminów aktuarialnych oraz trybu przeprowadzania tych egzaminów (Dz. U. z dnia 12 grudnia 2003 r.)

W praktyce aktuariusz – aby świadczyć usługi aktuarialne – powinien również posiadać wiedzę z zakresu:

– teorii prawdopodobieństwa i statystyki
– rachunkowości ubezpieczeniowej
– mikro- i makroekonomii
– produktów (ubezpieczeniowych, emerytalnych)
– informatyki i baz danych

Do głównych zadań aktuariusza związanych ze świadczeniem usług aktuarialnych zalicza się:

– wycenę rezerw pracowniczych
– taryfikację składek ubezpieczeniowych
– ocenę ryzyka związanego z transakcjami np. fuzji
– kalkulację rezerw techniczno-ubezpieczeniowych

Spełnienie ustawowych wymagań w zawodzie aktuariusza jest tak samo ważne, jak świadczenie usług aktuarialnych przez biuro na najwyższym poziomie, mając przede wszystkim na uwadze szybki proces wyceny i zadowolenia klientów.